Linasportfolio

Mina tankar, funderingar och reflektioner och kring kursen: didaktik, estetiska lärprocesser och barns meningsskapande i språk kommunikation och matematik

Borås konstmuseum

Kategori: Museum

 Efter lunch idag besökte vi Borås konstmuseum för att söka inspiration till ett temaarbete med barn. Eftersom det denna termin har fallit bort resurser i form av lärare till dessa tillfällen fick vi gå dit själva, utan lärare som guidar oss igenom konstmuseumet. Liknande konstmuseum är någonting jag verkligen skulle kunna ta med mig barnen till. Det skulle kunna gå att samtala med barnen om vad som händer på tavlorna, samt vad bilden egentliigen handlar om. Barnen kan föreställa sig om vad som händer på bilderna för att sedan be någon vuxen läsa texten som finns bredvid för att jämföra vad det är som egentligen händer. I läroplan för förskolan (Lpfö 98 rev. 2016, s. 10) ska "förskolan sträva efter att varje barn utvecklar sin förmåga att urskilja, uttrycka, undersöka och använda matematiska begrepp och samband mellan begrepp". Det behöver inte vara endast tavlor barnen bland annat kan jämföra och undersöka, även statyer och annat som fanns inne på konstmuseumet.

Det här med att ta till sig konst på detta sätt och förmedla den till barnen ser jag som något väldigt positivt. Att dessutom ta med sig barnen i konstsammanhang ser jag som otroligt lustfyllt och ett sätt att öka deras fantasi och kreativitet på. 

 
Referenser: 
 Läroplan för förskolan Lpfö 98. [Ny, rev. uppl.] (2016). Stockholm: Skolverket
Tillgänglig på Internet: http://www.skolverket.se/om-skolverket/publikationer/visa-enskild-publikation?_xurl_=http%3A%2F%2Fwww5.skolverket.se%2Fwtpub%2Fws%2Fskolbok%2Fwpubext%2Ftrycksak%2FBlob%2Fpdf2442.pdf%3Fk%3D2442
Kommentera inlägget här: