Linasportfolio

Mina tankar, funderingar och reflektioner och kring kursen: didaktik, estetiska lärprocesser och barns meningsskapande i språk kommunikation och matematik

VFU - Vecka 1

Kategori: VFU

Första veckan på min VFU i förskoleklass bjöd på bland annat samverkan med ettorna på skolan. Efter morgonsamlingen på måndag morgon delades klassen upp i två grupper, där ena gruppen skulle ha språksamling och där den andra gruppen skulle ha matematiksamling. Vi pratade om vad som rimmar, vilket barnen klarade galant. Vi läste grodan och råttan och letade efter småorden jag, du, och, och vi. Språksamlingen som jag satt med i avslutades med att barnen fick lägga bilder i ordning om vad som händer från börjam till slut. Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet (Lgr 11, 2011 s. 13) belyser skolans ansvar att varje elev efter genomgången grundskola "kan använda det svenska språket i tal och skrift på ett rikt och nyanserat sätt", utifrån det språkliga samt att de "kan omsätta idéer i handling på ett kreativt sätt", utifrån matematik. Barnen åkte väldigt mycket pulka på rasterna, en del snö och kyligt har det varit. Men väldigt uppfriskande! 

Tisdagen startade med ett arbetslagsmöte följt av den vanliga dagordningen i förskoleklassen. I leken fick jag i uppdrag att gå runt till varje barn för att fråga vad de ville lära sig, barnen fick skriva ner det på färgade lappar som sedan sattes på deras lådor. De flesta barnen ville lära sig läsa, några ville lära sig klockan och något barn ville lära sig de små bokstäverna i alfabetet. Roligt att se att barnen är så engagerade och verkligen vill lära sig. Efter lunch och rast fick jag hålla i samlingen med barnen, då vi till exempel samtalade om alfabetet och vad man kan göra med bokstäverna kring det, hur alfabet kan se ut i olika länder och så vidare. Vi avslutade med en alfabetssång som barnen fick lära mig. Dagen slutade 13.20 som varje dag för förskoleklassen, då några går hem och några stannar kvar på fritids. Klockan 14.30 var det dags för läslyftet där väldigt mycket drama framkom i samband med läsning. Genom att läsa en bok och dramatisera den ska barnen få en större förståelse om bokens handling. 

I onsdags hade vi bland annat idrott där välta kon var en aktivitet. Välta kon innebär att barnen delas upp i två lag, det ena laget ska sträva efter att välta konerna medan det andra laget ska sträva efter att ställa upp konerna. När en signal eller vissling hörs sätter sig barnen ner på golvet och vi räknar de stående respektive de liggande konerna. En annan aktivitet vi gjorde innebar att barnen skulle kasta tärningar, det antal prickar som tärningen visar ska barnen hitta ute i salen, alltså om ett barn slår fem ska nummer fem ligga ute i salen i form av papper i plastfickor och en övning som visas, exempelvis situps, kissande hunden eller klättra upp och ner i ribbstolarna. Aktiviteterna vi gjorde denna dag ser jag som mycket bra och roliga, vilket även barnen verkade tycka. Jag fick äran att avsluta dagen med en liten egen samling där jag visade mitt didaktiska material samtidigt som vi pratade om bokstavsljud, alltså vilket föremål som kan börja på en specifik bokstav. 

I torsdags fick barnen arbeta med "min bok" där de brukar sätta in/dokumentera olika saker de gör i förskoleklassen. Idag fick de välja att dokumentera något från idrotten, något från matte/språksamlingarna eller något från alfabetet och bokstavsljud som jag introducerade med dem. Vid dokumentation av alfabet och bokstavsljud skulle de skriva alfabetet för att sedan välja ut en bokstav och måla någonting som börjar på den bokstaven. Exempelvis C som i citron. När barnen var klara låg det pussel utspritt på golvet i det större rummet som barnen fick pussla en stund innan vi skulle äta frukt och bege oss till badhuset. Dagen avslutades med en liten sagoliknande kortfilm. 

Idag, fredag är det endast fritids. Det är alltså där jag fått befinna mig idag.

Jag introducerade som jag tidigare nämnde mitt didaktiska material denna veckan. Innan vår verksamhetsförlagda utildning hade vi tre stycken fältdagar där vi skulle bekanta oss lite med verksamheten och barngruppen för att sedan planera vårt didaktiska material utifrån det. Jag valde att fokusera på bokstäver och hade då tillverkat både stora och små bokstäver från A-Ö i laminerade former och figurer i olika färger, med tillhörande tärning och bilder. Barnen fick ljuda och mot veckans slut skulle de rita en bild och skriva till något som de i veckan gjort. Skulle kunna vara någonting på idrotten, någonting i någon samling eller dylikt. Flera barn valde att skriva att de lärt sig om bokstavsljud, som jag introducerade med dem, samtidigt som de fick måla en bild till. På en av bilderna nedan ser ni ett barn som valt bokstaven r och målat en tillhörande regnbåge till. I läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet (Lgr 11, 2011 s. 13) nämns det om skolans ansvar till att varje elev utvecklar och kan använda språket både i samtal och genom skrivande. Bokstäver ser jag därför som en bra grund för att senare även sätta samman dessa och bilda ord och meningar. 
 
 
 
Min första vecka i förskoleklass har varit mycket givande och lärorik. Jag har fått många nya kunskaper och erfarenheter kring arbetssätt. Jag avslutar detta inlägg med en mening som en av sexåringarna belyste. Vi är aldrig fullärda, eftersom vi lär oss någonting varje vecka, varje dag. Nu laddar jag för fullt inför vecka nummer två!
 

Referenser:
Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011: reviderad 2016. 3., kompletterade uppl. (2016). Stockholm: Skolverket

Kommentera inlägget här: